חוטי תקע, המכונים לפעמים כבלי הצתה, אינם נפוצים כמו פעם, אך עדיין יש להם מכוניות של העשורים האחרונים. כבלי הצתה ממלאים תפקיד מכריע ברכבים חדשים רבים המיוצרים בלעדיהם כיום ונמצאים בכל מכונית ומשאית שנוסעת בכביש. מצתים וחוטים (המכונים לפעמים כבלי הצתה) אינם פופולאריים כמו עמיתיהם הוותיקים יותר, אך חלק מהמכוניות שבנינו בעשורים האחרונים שמרו זה מכבר על צורתן המקורית. למעשה, הם עדיין יכולים למצוא את דרכם למכוניות ומשאיות שהן מחוץ לכביש וממלאות תפקיד חשוב ברוב המכוניות החדשות, אם כי כעת יוצרים איתן כלי רכב חדשים יותר! בנוסף, כבלי הצתה נמצאים גם בכמה כלי רכב ישנים יותר.
פקודת אש החוטים
היא הדבר היחיד שאתה צריך להבין כדי להחליף בהצלחה את המצתים שלך. כדי להימנע מבעיות בחיווט ההצתה ברכבך (או בכל חיווט אחר בכלל), תזדקק להוראות שלמטה כדי לוודא שאתה מציב את הכבלים בסדר הנכון, לפי הסדר שאתה מייצר אותם ופעל לפי ההוראות שלהלן.
בתרשים האלחוטי תוכלו למצוא את המותג והדגם של קווי המתח הגבוהים והמצת
לטענת היצרן, המצתים מסומנים בכך שהם ממוקמים על המפיץ, בסליל ההצתה או באספקת החשמל של גליל. זה דורש חוט מתח גבוה שמוביל מהמפיץ שלך למצתים שלך, וחוט מתח נמוך ומתח גבוה (החוטים שעוברים מסלילי הצתה למפיצים), ואז חוט מתח גבוה שמוביל ממפיצים למצתים.
לחלופין מכונים כבלי הצתה, הם ממלאים תפקיד חשוב במערכת ההצתה של המנוע. הם כבר לא נקראים "קווי מתח גבוה", אלא "קווי הצתה".
כאשר מפתח ההצתה נמצא במצב ההתחלתי
זרם מלא מונח על הסליל ומגביר את המתח. במערכות COP חוטי המצת מסולקים ומשתמשים בסליל COP – מערכת הצתה תקע – אשר בכל גליל יש סליל הצתה המחובר ישירות למצת. לכל מצת יש סליל משלו, וכל אחד מהם מחובר באמצעות חוט נחושת.
כבל המתח הגבוה, שנראה כמו פיסת כבל מצת קצרה ועובר דרך מגדל החלוקה, נושא את המתח הגבוה מהסליל. לאחר שמצאת את אורך החוט הנכון, חבר את החוטים בקצה, המתאימים תחילה למפיץ שלך ולאחר מכן לסליל ההצתה, וכן הלאה, תלוי ברכב שלך.
בקצה אחד של החוט יש מהדק מתכת שמתאים מעל מחברי המצת
ובקצה החוט מהודק עם קליפ קפיצי למפיץ ולסליל ההצתה. המתח מסלילי ההצתה זורם דרך כבל המתח הגבוה למיכל, שם הוא זורם וגורם לשריפת תקע. יחד עם זאת, מתח גבוה יכול לזרום ישירות למערכת ההצתה שלך ולגרום לשריפות תקע.
תלוי כמה ניצוצות מכבל ההצתה רעים, המכונית או המשאית שלך יכולים לפעול לאורך זמן. חוטים פגומים או שחוקים עלולים לחסום ולדלוף את המתח במערכת ההצתה שלך ולהשאיר אותך עם ניצוצות חסרים או מוחלשים בתא הבעירה.
בעוד שלרוב המכריע של הרכבים החדשים כיום יש מערכת סליל תקע ותקע
כבלי הצתה עדיין נמצאים במכוניות ומשאיות בכביש. אף על פי שרוב יצרני הרכב משתמשים במוליכי פחמן ככבלים להצתה לציוד מקורי, ישנם יצרנים המייצרים כבלי הצתה המעודדים שימוש במוליכי פחמן מובנים בקבלים במקום במוליכי פחמן. בעוד שהמספר העצום של כלי רכב חדשים בארה"ב משתמשים במחברי סלילים למערכות ההצתה שלהם, עדיין תוכל למצוא כבלי הצתה ברכבך או במשאיתך הנוסעים בשטח, למרות שהם חלק ממערכת מחברי הסלילים. למרות שהרוב המכריע של המכוניות החדשות כוללות כעת סליל או מערכת הצתה תומכת, כבל ההצתה שלך עשוי להימצא גם בחלק מהמכוניות או המשאיות. רוב יצרני הרכב והמשאיות עדיין מייצרים כבלי הצתה מסיבי פחמן.
אם אתה חושד שלרכב שלך יש בעיה בכבל ההצתה שלך, עליך לבוא לטכנאי מקצועי, כמו כזה של חברת YourMechanic, לבקר אם להחליף את הכבל. אם אתה חושד שלרכב שלך יש בעיות בכבלי ההצתה, אנא בדוק אותם על ידי הרכב בכדי לקבוע אם הכבלים הם
אם אתה מחליף את כבלי המצת, עליך להחליף אותם בנפרד. אם יש למנוע או צורך בהצתה בריאה, אתה יכול לבקש מטכנאי השירות שלך להחליף את החלקים השחוקים בהקדם האפשרי לאחר ההחלפה.
כותב על עולם הרכב ובכלל – הנושאים שאני כותב עליהם הם כלליים מאוד, לכן אין להתייחס אליהם כאל המלצה או ייעוץ ואין לנקוט בפעולה כלשהי מבלי להתייעץ בצורה פרטנית עם מומחה